De eerste week - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Maseru, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Gineke

19 Februari 2014 | Lesotho, Maseru

Lieve lezers,

Na enkele dagen nu dan eindelijk in de gelegenheid om een iets langer bericht te sturen in plaats van de korte smsjes.
De reis vorige week was lang, maar verliep prima. Ongeveer 24u onderweg geweest maar dat was inclusief wachttijd tussen vluchten. Koffers en alles gewoon aangekomen, ik prijs mezelf gelukkig.
Inmiddels een paar dagen verblijf bij de familie Heemstra, heel fijn gastenverblijf in de tuin dus genoeg mogelijkheid te privacy. Niet dat ik daar vaak zit, want de familie is heel gezellig met alle kids. De afgelopen dagen stonden in het teken van acclimatiseren. Wennen, regelen van basisdingen zoals internet (yes!) en kennismaking. Kennismaken met de familie Heemstra, andere zendelingen die vrienden van hen zijn, locals en de kerkgemeente. Gister genoten van een heuse Amerikaanse BBQ, en dat in Lesotho. Het kan allemaal. Een dag na mijn aankomst is een andere student aangekomen, ze verblijft ook bij de familie Heemstra en deze dagen deel ik met haar het gastenverblijf. Zij is een geneeskunde student en vertrekt komende week naar Morija (Scott Hospital), halfuurtje vanaf Maseru. Ik vertrek volgende week naar Parray (Tsaba Tseka), 3 uur rijden vanaf Maseru. In de tussentijd help ik mee in de kliniek in Maseru (Loretto) waar Jakob-Jan tevens werkt. Deze kliniek is vergelijkbaar met een soort huisartsen praktijk. Patiënten krijgen een consult met een verpleegkundige (of arts) welke de diagnose stelt. Ze krijgen medicijnen, worden doorgestuurd of doorverwezen naar de cursus HIV/aids (deze moeten ze volgen en behalen voordat ze behandeling ontvangen). Ik heb nu voornamelijk geholpen in de Pharmacy bij het verschaffen van de medicijnen, het doen van consults van patiënten samen met een verpleegkundige en uitvoeren van HIV- testen. De eerste twee testen hier in Afrika die ik heb uitgevoerd waren beide positief, dat belooft wat. Mensen weten hier heel weinig over HIV of zien er de ernst niet zo van in.
Story short: het is hier dus prima! Naast de muggen ’s nachts, benauwdheid en verbranden van huid (ja, dat is uiteraard al zover). Al aardig gewend en zie uit naar volgende week om te vertrekken naar Parray. Elke dag is anders: werken in de kliniek, zwemmen, tripjes naar Zuid- Afrika (de grens is maar 20min rijden), bioscoop voor +/- 2,50, het hechten van een hoofdwond van één van de kinderen op de eettafel.. elke dag weer avontuur. Het enige rare is om er bij stil te staan dat ik hier (als in Afrika) voor de rest van het komende half jaar zal zijn. Heel apart, dat zal m’n shock dan wel zijn. Ik denk aan jullie! Wellicht tot snel.

Kusjes en knuffels

• 19 Februari 2014 - 20:45

Thea:

Ik ga je volgen !!!!!!

• 20 Februari 2014 - 10:02

Wenny:

O, Gineke, wat een mooi verslag!
    Wat heb je al veel gedaan in zo'n korte tijd!
    Een heel goede tijd gewenst en we denken aan je.
    liefs, Wenny

• 20 Februari 2014 - 12:07

Daniëlle:

Ik denk ook aan jou! Fijn een blog te kunnen lezen :) genietgenietgeniet!

• 20 Februari 2014 - 12:10

Do:

Hee lieve Gien!

Goed om te lezen wat je allemaal aan het doen bent en mee maakt!
    Ik kijk uit naar meer blogs van je en ik denk aan je!

Veel liefs Do

• 20 Februari 2014 - 16:52

Judith:

Lieeeve Gien,

Leukerd! :) Fijn om even bij te lezen. Raar idee hoor, dat je helemaal daar zit! We denken aan je en bidden voor je. Vanavond N.S.G. Songfestival en eten bij de Hema. Doet je whatsapp het al? :) Geniet van je avontuur!

xx Juud

• 20 Februari 2014 - 17:40

Oma Nell:

Leuk om je te volgen. Heb je de spullen mee kunnen nemen? Knuffel voor allemaal

• 20 Februari 2014 - 19:57

Sietia:

Hey,
    leuk, om van je reis en belevenissen te kunnen lezen!!!
    Goede tijd daar gewenst!!
    groetjes Sietia

• 20 Februari 2014 - 21:01

Mirretje:

Top om wat van je te lezen! Geniet heerlijk en zorg goed voor jezelf!

• 21 Februari 2014 - 00:33

Annelies:

Klinkt goed Gien! Fijn om te horen dat alles goed is gegaan.
    We missen je in Swindy!
    En tja, hetsongfestival, was wel leuk... maar niet zo leuk zonder jouw mooie stem::-)
    Heb je in Lesotho al mensen kunnen verbkijden met je zangkunsten?
    Geniet, en Gods zegen,
    Iiefs Lies

• 23 Februari 2014 - 22:54

Marlies:

Lieve Gien, direct vol aan de slag en al veel meegemaakt zo te horen. Veel succes en ga lekker het avontuur beleven! Veel liefs en een dikke knuffel!

• 25 Februari 2014 - 12:00

Gerry:

Heel veel succes met alle dingen die je daar doet en gaat doen. En heel veel plezier in dat mooie land! Liefs hier uit Middelstum van je nicht Gerry

• 03 Maart 2014 - 13:35

Elize:

Hoooi Gieneke,

Wat een super gaaf avontuur. Mooi om te lezen hoe je erin staat en wat je nu al allemaal mee maakt. Het zal inderdaad een raar idee zijn dat je daar nog een half jaar woont, maar man wat een gaaf avontuur. Geniet er lekker van meid en pas op jezelf als zeer schone Hollandse dame :) (Lekker bruin bekkie heb je al:p)

xxx Elize