Time flies when having fun, nieuwe update! - Reisverslag uit Thaba-Tseka, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu Time flies when having fun, nieuwe update! - Reisverslag uit Thaba-Tseka, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu

Time flies when having fun, nieuwe update!

Door: Mm'e Jean

Blijf op de hoogte en volg Gineke

23 April 2014 | Lesotho, Thaba-Tseka

Bokhotsi ba ka & lelapa oa ka (friends and family of mine),

Dat is even geleden! Daarom hoog tijd voor een nieuwe blog update. Flink wat gebeurd, zowel werkgericht als vrijetijdsbesteding in de weekenden.
Werk- of stage gericht:
Inmiddels wat meer gewend aan de manier van werken in het ziekenhuis. Tot nu toe voornamelijk aan het werk op de vrouwenafdeling, kinderen of (kleine) operatiekamer. Daarnaast in OPD (polikliniek). Met name OPD en de (klein) operatiekamer vind ik erg leuk! In OPD meet ik de vitale functies van de patiënten of verzamel (kweek)materiaal van de patiënten om te onderzoeken (bloed afnemen, instructie voor sputum of urine kweken e.d.) en assisteer ik ’s middags de dokter bij het consulteren van patiënten. Enkele interessante casussen: psychoses door alcoholmisbruik, extreme uitdroging en ondervoeding, vaginale abcessen en ingeslikte voorwerpen als stukken hout of vissengraten. In de kleine operatiekamer voeren ze kleinere ingrepen uit die zonder- of met lokale verdoving uitgevoerd kunnen worden (draineren van abcessen, verbinden van wonden, e.d.) en in de grote operatiekamer uiteraard de grotere operaties waarbij patiënten onder algehele narcose gaan of worden verdoofd doormiddel van een ruggenprik. Laatst een keizersnede gezien van een tweeling, supertof!
Daarnaast heb ik de eerstejaars verpleegkunde studenten les gegeven in myocardal infarctions (‘hartaanval’), angina pectoris (‘pijn op de borst’ door bloedvatvernauwing of blokkades), de primary en secundary survey/assessment (in geval van noodsituaties) en zowel theorie als praktijklessen reanimatie! So much fun, dansen op ‘Staying alive’ van de Bee Gee’s vanwege het juiste ritme voor de borstcompressies. Heel erg leuk , leerzaam, een tof uitstapje naar een ander werkveld (wat tevens nog steeds aansluit bij m’n verpleegkunde) en oprecht een bijdrage aan de kwaliteit van kennis en manier van werken hier.. Happy me ! :)

Vrijetijdsbesteding:
De laatste tijd zo druk geweest, ieder weekend weg en toffe dingen doen. Zo is Leanne in Thaba Tseka geweest om me op te zoeken en hebben we een waterdam opgezocht een uurtje rijden vanaf hier. Daarnaast een pizza- achtig fastfood restaurant gevonden JAMJAM. Daarnaast een keer een random avond een filmpje gekeken met één van de docenten van de school. Met een beamer voor de (normaal gesproken) PowerPoint ’s aan de haal, home- made bioscoop. Opnieuw pizza gehaald en – werkelijk waar – Heineken bier van een hotel in town. In de hoofdstad kun je ook Amstel krijgen maar het lokale bier is ook prima te drinken.
Totaaaaal anders, was een weekendje in St. Theresa, anderhalf uur rijden van Thaba Tseka. De middle of nowwhere en de meeste mensen hebben geen elektriciteit en (warm) water. Ik heb daar de medische studenten uit Zwitserland opgezocht (2 dames, beide rond de 25 jaar). Daar heb ik ook een peace corps volunteer vanuit Amerika ontmoet (Laura) die daar voor 2 jaar zit. Het weekend dat ik ze bezocht hebben we een vrouwenavondje gehouden met lekker eten en – again- bier! Lekker kletsen over de verschillen tussen onze landen van afkomst, zoals studeren of politiek. De volgende dag naar de plaatselijke katholieke kerk (hele poespas altijd maar het zingen is geweeeeldig, in Thaba Tseka ook trouwens) en ’s middags een voetbalwedstrijd gekeken. Heerlijke lunch gegeten bereid door de vrouw van de Zwitserse dokter die er ook werkt (soort project daar met een organisatie), die mensen weten wat lekker is.

Inmiddels is mijn talenkennis flink wat uitgebreid en niet alleen Sesotho. Met alle internationals leer ik woorden in Shona (Zimbabwe), Frans (Zwitserland), Zulu en Afrikaans (Zuid- Afrika) en kan ik m’n Engels verbeteren en typische Amerikaanse accenten uitproberen ;) CRAZY!
2 weken geleden met de familie Heemstra, vrienden van hun en Leanne naar Zuid- Afrika geweest (in de buurt van Fitzburg). Heeeerlijke geluncht op een prachtig plekje met verschillende soorten kaas, brood en lekkere soep en andere hapjes. Vanaf daar vertrokken naar een hostel met daarbij een animal farm! Allerlei dieren waaronder struisvogels, rooi katten, apen, hertjes, leeuwen (!) en leeuwenwelpjes die we de fles mochten geven. Epic Afrika experience. De hostel was ook hilarisch; prachtig doolhofhuisje met overal gangetjes en voornamelijk veel dood dier op de grond en aan de muur, maar prima geslapen met leeuwengebrul op de achtergrond.
Afgelopen weekend (met Pasen) naar Maseru, opnieuw met de familie Heemstra en Leanne vanwege haar verjaardag. Een weekend vol gezelligheid, lekker eten, taarten eten en bakken en Pasen! The Passion vanuit Nederland gekeken via dropbox (lucky!) en met z’n allen het paasverhaal gelezen en (hihi) paaseieren gegeten. Met Leanne bioscoopje gepakt (Noah!) en voor het eerst sinds ons verblijf KFC gehaald. Tevens als een soort van afscheid, want ze vertrek volgende week.
Op 2e paasdag weer naar St. Theresa geweest, spontaan, vanwege een uitnodiging van de Zwitserse dames! Deze keer nog een andere peace corps volunteer ontmoet (een jongen van halverwege 20). Erg gezellige middag en avond waarin we een wandeling hebben gemaakt en uiteraard lekker hebben gegeten opnieuw en geborreld. De volgende dag met Travis (de PCV) terug gelift naar Thaba Tseka. Leuk om steeds weer nieuwe mensen te ontdekken in de omgeving of zelfs m’n eigen dorp! Nu zelf gehoord dat een andere Nederlander in Maseru verblijft, hiephoi! Wellicht daar één van de aankomende weekenden heen.

Verdere updates of wist-je-dat’jes:
- Naast dat het eten hier over het algemeen prima te doen is, kwamen ze laatst aanzetten met ‘cow intestines’ of ‘chicken foot’ (en dan echt de poten, jaks). Ik heb maar even gepast. Daarbij vertelde één van de zusters me dat ze hier soms (met name kinderen of zwangere vrouwen) aarde eten, ja, als in de freakin’ GROND. De zwarte soort maar ook één of andere witte. Wellicht dat ik ooit nog eens probeer. Als grapje verteld dat wij zand eten haha, ze geloofden het ook nog.
- Ook moeite met uit bed komen? Neem gewoon je bed mee! Haha oké, dat is overdreven. Toch dragen ze hier dekens als kleren of over hun kleren om warm te blijven of kleine kinderen op hun rug te knopen. Ik ben bijna zo ver om zelf één te kopen, het wordt kouder ’s avonds als de zon weg is. Gut, ik begin al net zo te piepen als de locals af en toe.
- Als project (soort van verslag) voor school wil ik me verdiepen in de verschillende manieren van het gebruiken van medicijnen tegen HIV/Aids wanneer de patiënten reeds positief zijn getest. Graag wil ik een analyse maken van de gang van zaken in Thaba Tseka en dit misschien vergelijken met manieren in andere klinieken in Lesotho, de guidelines en literatuur.

ANYWAY..
Eerst wel weer genoeg. Salang hantle (stay good) en tot de volgende keer!
Uiteraard loads of kusjes en knuffels voor jullie daar! Komt de zomer al wat op gang?

Gineke

• 23 April 2014 - 09:54

Iris Van Der Heide:

waaaauw, super leuk gien! :) :)

• 23 April 2014 - 10:16

Do:

Super awesome Gien!
    Fijn dat je zo geniet en het zo naar je zin hebt!
    Ook leuk om wat foto's te zien!
    Kusjes Do

• 23 April 2014 - 12:41

Judith:

Gien, super mooi om dit allemaal te lezen en te zien! Je hoort/leest je gewoon genieten :) We missen je wel hier hoor!! En dat leeuwtje is vet lief :) Hier is het lekker weer, al waait 't af en toe wel erg hard (zoals het hoort in Grunn). Ik zal overwegen m'n bed mee te nemen, zeker als de andere Amientanen in de onesies lopen. En leer maar geen Amerikaans accent aan hoor!! :P

Liefs en dikke digi-hug!
    Juud

• 23 April 2014 - 12:48

Margreet:

He gines!

Leuk om je verhalen te lezen! De zomer komt hier zeker op gang, heerlijk weertje vandaag! :) heb gister nog gebarbequed op het terras :) Ben benieuwd wanneer je weer terugkomt?

Groeties! Margreet

• 23 April 2014 - 13:20

Elsa:

Wieeeeh Gien!!

Wat een heeerlijke verhalen schrijf jij toch altijd, awesome!
    De zomer laat nog een beetje op zich wachten, maar he, regen is ook leuk. ;)

Dikke liefs!

• 23 April 2014 - 18:53

Thea :

Geweldig Gien, leuk om je belevenissen te lezen en ben ook een klein beetje jaloers.....
    Geniet maar weer lekker verder, zonder kippetenen, koeiemagen, abcessen en al dat soort raaaaare dingen.....
    Lang leve Amstel tegen uitdroging!!

moi

• 24 April 2014 - 10:14

Josie:

He gien.

leuk om te lezen wat je allemaal doet, ziet en eet. Evert hoort je stem erbij als hij het leest. Zo krijgen we steeds meer zin om te komen en over een maand is het al zover. Yeh.
    veel plezier de komende tijd. groetjes en liefs
    josie en evert

• 27 April 2014 - 21:03

Nicolet:

Wat heb je weer veel beleeft! Wat een ervaringen allemaal! Neemt niemand je meer af! Lekker genieten van het land, de cultuur en alles wat je leert! :) Leuk dat je zoveel doet en ook al in Zuid-Afrika bent geweest.
    Enjoy! :)
    Xx Nicolet