Arrival in Paray (Thaba Tseka) - Reisverslag uit Thaba-Tseka, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu Arrival in Paray (Thaba Tseka) - Reisverslag uit Thaba-Tseka, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu

Arrival in Paray (Thaba Tseka)

Door: The G

Blijf op de hoogte en volg Gineke

28 Februari 2014 | Lesotho, Thaba-Tseka

2 weken bij de Fam. Heemstra zijn verstreken en het was tijd om te vertrekken naar Paray, Thaba Tseka (mijn stageplek voor de komende maanden). Jakob Jan heeft me weggebracht met de auto, een 3uur durende rit vanaf Maseru (hoofdstad). Een prachtige rit, met klimmen van bergen en valleien, heel avontuurlijk. De 3 hoogste punten hadden namen; de Bushmenn (geen idee waarom), de God-help-me (waarschijnlijk vanwege een scherpe bocht die erin zit) en nog één vernoemd naar een berg waarvan ik de naam niet meer weet.
Het terrein waar ik nu verblijf is opgedeeld in 2 delen: het ziekenhuis deel en het deel van de nursing school. Het ziekenhuis heeft de volgende afdelingen; mannen (2x) en vrouwen (2x), 2 verschillende afdelingen per geslacht voor reguliere patiënten en patiënten die waarschijnlijk een infectie of tuberculose hebben die apart worden gelegd om te testen (zo is de kans op besmetting kleiner). Verder een afdeling voor vrouwen die op het punt staan om te bevallen of net zijn bevallen, een kinderafdeling, operatiegedeelte, röntgenkamer en laboratorium. Ook is ergens nog een plek waar de patiënten komen die positief worden getest voor (besmettelijke) infecties maar dat begreep ik niet helemaal, kom ik nog wel achter. In een groot, speciaal, nieuw gebouw is de out-patient department te vinden (vergelijkbaar met Loretto in Maseru maar groter) waar patiënten worden geconsulteerd en direct worden behandelt indien mogelijk. Het gebouw is aardig nieuw, net als vele andere OPD’s verspreid over Lesotho (en Zuid-Afrika dacht ik ook). Het zijn gesponsorde gebouwen, voornamelijk voor HIV- testen/behandelen en om hiermee het grootste probleem aan te pakken (één van de millenniumdoelen).
Het gedeelte van de school of nursing bestaat uit gebouwen met klaslokalen, een simulatie lab voor praktische oefeningen, kantoren, de campus waar de studenten slapen en de kantine. Net buiten het terrein staat een soort van klooster waar zusters/nonnen wonen die werkzaam zijn in de kliniek/school of nursing. De zusters hebben een speciaal verblijf voor gasten en overige medewerkers, hier verblijf ik. Ik heb een eigen slaapkamer en deel de badkamer met een andere vrouw die ik eigenlijk nooit zie nog, ik eet mee met de zusters. Hiervoor ben ik erg dankbaar maar voel me tot nu toe nog een beetje ongemakkelijk om bij hun aan tafel te zitten, het voelt toch raar. Het zal wel wennen en anders ga ik wel eten met de studenten in de kantine.
Deze afgelopen dagen en komende week kijk ik mee met de lessen op school en ben me wat aan het verkennen in het klinische werkveld. Het idee is om voor april wat lessen te gaan verzorgen en daarnaast te werken op verschillende afdelingen, ik wordt er wel blij van! Vanaf m’n aankomst ben ik gedoopt tot Miss. Jean of Miss. Gineke (maar dit is vaak te moeilijk). De studenten kijken best wel tegen me op omdat ze denken dat ik superslim ben (got that right, muaha, nee grapje) en de docent die me een rondleiding gaf vond me ook al zo slim en knap dat ik sommige namen onthield en informatie die ik opving. Voelt best goed. Ik merk wel dat we tijdens de studie in Nederland veel meer redenerend en analyserend worden opgeleid, studenten hebben het er op dat gebied net wat moeilijker mee, stukje logica ook.

Wennen hier gaat aardig goed, alleen apart dat ik regelmatig nog wordt aangestaard omdat ik de enige blanke ben in de omgeving. Al ik dat niet helemaal waar! Tijdens de rondleiding vertelde een dokter me dat er tevens een Zwitserse dokter (in opleiding?) recent gearriveerd is en tijdelijk zal verblijven. Leuk, loop hem vast binnenkort tegen het lijf. BLANKE, awesome.
Overige avonturen; de laatste week in Maseru ben ik gebeten door een huis-tuin-en-keuken-spin. Niet eens heel groot beestje en het laat niet meer achter dan een groot uitgevallen muggenbult, die echter wel even 3x zo erg jeukt, maar het klinkt wel spannend. En een leuk nieuwtje: afgelopen week hebben m’n ouders + oom en tante tickets geboekt naar Lesotho om me te komen opzoeken! Erg leuk, ze arriveren eind mei .

Mocht je nog het verlangen hebben om échte post te sturen o.i.d., ik heb een adres:

School of nursing
attn. Gineke Hazekamp/Miss. Jean/Miss. Gineke (wees gerust creatief met deze)
Box 2 Thaba Tseka 550
Lesotho, Southern Africa

Spoedig foto's, miss you! Liefs

  • 28 Februari 2014 - 10:07

    Mandy:

    Hee Gineke,

    Wat een avontuur!
    Heel veel succes de komende tijd :)

    Groetjes Mandy

  • 28 Februari 2014 - 12:01

    Marlies:

    Lieve Gien,
    Wat naar zeg van die spin, maar gelukkig niet ziek van geworden dus. Er zijn dus hoge verwachtingen! Lijkt me best vreemd als je Nederland gewend bent waar je wrs meer als een beginneling zou worden behandeld. Good luck! Ik denk aan je!
    Xxx

  • 28 Februari 2014 - 12:36

    Judith:

    Dear miss Jean :)

    Wat tof dat je ouders en oom en tante komen. Fijn iets om ook naar uit te kijken op momenten van evt. heimwee. Fijn om op de hoogte te blijven!

    Liefs en heel veel digitale knuffels van ons allemaal!

  • 28 Februari 2014 - 15:10

    Baukje:

    Hey meid!

    Klinkt goed daaro!!
    Het is raar om dat contrast te zien tussen blank, kleurlingen en zwarten.
    en hoe ze soms tegen je op kunnen kijken :p
    Wel herkenbaar ;-)
    Leuk ook dat je familie komt, tegen die tijd zit je er al een poosje, wel leuk om ze dan even te kunnen zien:)
    Ja, spinnen, getverderrie.. ^^
    Ben erg benieuwd naar je volgende verhaal!:D

    Dikke liefs!!

  • 28 Februari 2014 - 16:40

    Annelien:

    Super fijn om te horen dat het zo goed gaat G!
    Voel je je al een beetje thuis daar?
    En naast het werken ook leuke dingen aan het doen?
    Bid voor je meid :)

  • 28 Februari 2014 - 17:02

    Nelleke:

    Hoi Gieneke. Leuk te lezen. Eet je in die eetzaal met prachtige gordijnen? Gr

  • 07 Maart 2014 - 21:53

    Nicolet:

    Hey Gineke,

    Leuk om je verhalen te lezen! Je gaat er zoveel leren en nu al zoveel indrukken.
    Geniet ervan daar!

    Xx Nicolet

  • 17 Maart 2014 - 15:38

    Gineke Herself:

    Bedankt voor alle reacties! Lief om te lezen dat jullie met me meeleven en aan me denken, net zoals ik aan jullie denk.

    Mocht je nou graag wat willen opsturen; iets in de trant van hagelslag of vlokken, in ieder geval lekkere belegjes is zeer welkom haha. De eerste dagen was ik erg gelukkig met de aanwezige pindakaas en pasta, maar mis m'n andere zoete- favorietjes nu best wel :)
    Zelfs de Zwitserse dokter begon erover: Oja, jullie hebben De Ruijter enzo! Heerlijk ;) haha

    xoxoxoxox

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gineke

Hoi! Dit is de reisblog van Gineke! Ik zit van feb t/m begin juli in Lesotho (Afrika) voor een mijn afstudeerstage voor verpleegkunde.

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 2068
Totaal aantal bezoekers 14351

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 04 Augustus 2014

This is Africa!

Landen bezocht: