Multitasking, zusters en wist-je-datjes! - Reisverslag uit Thaba-Tseka, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu Multitasking, zusters en wist-je-datjes! - Reisverslag uit Thaba-Tseka, Lesotho van Gineke Hazekamp - WaarBenJij.nu

Multitasking, zusters en wist-je-datjes!

Door: Miss. Jean

Blijf op de hoogte en volg Gineke

27 Maart 2014 | Lesotho, Thaba-Tseka

Dear friends and family,

Er heeft even wat tijd tussen gezeten maar nu is het tijd om weer wat van me te laten horen. De tijd vliegt, want ik ben alweer een maand in Paray! Het bevalt hier goed. Inmiddels gewend aan de plek en als ik een weekendje een tripje heb gemaakt voelt het heerlijk om daarna weer ‘thuis’ te zijn. In Nederland vind ik het altijd leuk om verschillende functies op mijn naam te hebben staan, zo ook hier heb ik verschillende petjes. Ik switch van ‘advanched’ nurse (of master verpleegkunde) naar nurse educator en weer terug. Deze maand heb ik dagdiensten gedraaid op de vrouwenafdeling, kinderafdeling en de out- patient department. Interessante casussen komen voorbij, van klaplongen tot heftige nierbekkeninfecties en een groot aantal slachtoffers van lichamelijk geweld. Dat laatste staat haaks op wat iedereen over Lesotho verkondigt, namelijk dat iedereen hier zo vriendelijk is en kalm. Dat is ook zeker merkbaar in de omgang met mensen, maar wat blijkbaar achter gesloten deuren plaatsvindt zijn andere scenario’s ;). Mijn taken als nurse educator variëren. Begin maart hadden de studenten een simulatieweek (oefenen van handelingen op elkaar of op poppen) waar ik observeerde en samen met de andere studenten feedback gaf op hun handelen. Na de simulatieweek gaan de studenten het ziekenhuis in, de daadwerkelijke praktijk! Hier kijk ik hoe ze te werk gaan en hoe hun houding tegenover de patiënt is. Daarnaast worden ze in de praktijk beoordeelt doormiddel van evaluatieformulieren, deze vul ik voor ze in. Leuk om te doen en ik merk dat ik hart heb voor de studenten, ik wil graag dat ze het goed leren (tevens voor de kwaliteit van zorg in het ziekenhuis hier in Thaba Tseka). Nu ben ik al een tijdje bezig met het voorbereiden van colleges die ik in april ga verzorgen! Onderwerpen: myocard- infarcten, angina pectoris en basic life support (inclusief praktijklessen reanimatie).

Verder heb ik het ook goed naar mijn zin. In het dorp is niet zoveel te doen dus met wat creativiteit het zelf leuk maken is van belang. In de weekenden aan het bakken met de zusters of dingen aan het ondernemen met andere docenten of doctoren. Nog genoeg plannen en idiote ideeën om te doen (met/zonder anderen) dus ik vermaak me wel. Als het plannen en afspraken maken in ieder geval goed gaat, want dat loopt hier allemaal wat losser. Voorbeeldje: de zusters van het klooster doen regelmatig ’s avonds aan ‘gym’, ze volgen dan een les van een soort aerobics op DVD. Regelmatig hadden ze me al gevraagd om mee te doen maar ik kon niet vanwege andere afspraken. Kan ik ein-de-lijk een dag wel (en liet dit weten tijdens de lunch) en ben ik er klaar voor, zeggen ze ’s avonds ‘Nee, vandaag toch maar niet. We zijn moe’. Mmm oké, graag of niet! Inmiddels al wel een aantal keer meegedaan en het was hilarisch. Sowieso kan ik regelmatig in een scheur liggen om de zusters. De plaatjes die ze me sturen via whatsapp, de grapjes die ze maken, dat ik ze moet herinneren aan hun eigen afspraken om in stilte te ontbijten vanwege de 40 dagen tijd, het betrappen van een zuster- in- formatie die illegaal tóch met een mobieltje op zak rond loopt en met haar ex-vriendje belt, de masseuse uithangen e.d. e.d. Point made denk ik. Eten met ze is top en de gerechten die me worden voorgeschoteld ook. Regelmatig papa met morroho (lokaal recept gemaakt van maïsmeel, beetje smaakloos, en een groente die lijkt op spinazie maar dan zouter) maar ook gewoon rijst, aardappel en pasta, met vis, kip of rundvlees en dergelijke.
Oja, over de weekenden: regelmatig rust en/of slaap ik uit en doe de was aangezien daar door de week minder tijd voor is. Daarnaast af en toe een tripje zoals laatst naar Morija om Leanne op te zoeken. Leuk om te zien waar ze verblijft en om kennis te maken met de mensen daar. Ons plan was om op Moshoeshoe’s day (landelijke feestdag, de dood van één van de grondstichters) wat leuks te gaan doen maar veel actie was er niet. Waarschijnlijk was het dorpje te klein of vanwege de regen in de ochtend (dat is hier een teken voor; laten we dan vooral binnen blijven, onze afspraken cancelen en chillen). Als vervanger maar een museum over Lesotho bezocht en een pannenkoekenfeestje gehouden met wat locals!

In mijn vorige blog had ik het over een Zwitserse dokter, nou ik ben ‘m tegengekomen! Helaas is hij inmiddels alweer vertrokken maar goed nieuws: er is ook een geneeskunde student uit Zwitserland. We hebben een keertje ergens wat gedronken en in april ga ik haar waarschijnlijk een weekendje opzoeken in een dorpje 1/1,5 uur vanaf hier.

Nog wat wist- je- datjes:
- Van de studenten heb ik een Lesotho- naam gekregen, namelijk: Bonolo (vertaling: softness). De zusters hebben hier een achternaam aan toegevoegd: Ntaote (de naam van de chief over het gebied hier).
- Eén van de docenten vertelde me een bizar verhaal over hoe het er aan toe gaat verder in de bergen (zonder alle voorzieningen die we hier wel hebben). Vanwege armoede zijn de mensen hier in staat om zichzelf te besmetten met HIV of Tuberculose- bacillen (bewust seks hebben met een HIV- besmet persoon of TB- patiënten vragen om sputum), omdat ze dan in het ziekenhuis terecht komen en eten krijgen. Heftig verhaal en logisch te realiseren dat het probleem op die manier nooit ophoudt. Ze zien het ziek worden als uitstel van de dood.
- Mijn spinnenbeet is inmiddels aardig geheeld, slecht een klein wondje over. Goed verhaal, aaaaand it’s gone.
- Sinds afgelopen weekend een verkoudheid o.i.d. te pakken: zere keel, gehoest en schor stemmetje. Na een paar dagen gemekker van de zusters maar de dokter waar ik zelf soms mee samenwerk opgezocht: Brufen? Over m’n lijk, die bewaar ik wel voor een keer een hevige hoofdpijn of zoiets maar de zuigtabletjes e.d. zijn meer dan welkom. Ik hoor er nu helemaal bij met m’n groene bukana (zie foto) waar ze hier allemaal mee rondlopen en ik kan haast m’n eigen apotheek beginnen.
- Leanne komt komend weekend mij opzoeken in Thaba Tseka!
- Ik houd turf- lijstjes bij voor het aantal huwelijksaanzoeken en de keren van geschooi om geld. Blanke = geld, in hun ogen. Tussenstand: 10/8
- Pindakaas, chocopasta, kaas of lokale belegjes op m’n brood beginnen te vervelen, ik mis m’n zoete favorietjes vanuit Nederland! En ik heb nog steeds een postadres.. *hinthint* (zie ook mijn eigen reactie op vorige blog). En het werkt: deze week een kaartje binnen gekregen die begin maart was verzonden!

Sharp, sharp. Genoeg gekletst voor nu.
Kusjes en de groeten vanuit het (nu nog) warme Lesotho!

Bonolo Ntaote (maar ook gewoon nog Gineke :) )

  • 27 Maart 2014 - 16:33

    Dorienke:

    Lieve Gien,

    leuk om weer een blogje van je te lezen :)
    Lekker blijven genieten van de dingen die er gebeuren!
    Aan die nieuwe naam moet ik nog even wennen ;)

    Veel liefde uit Grunn!

  • 27 Maart 2014 - 17:14

    Bollie:

    Gien,

    Fijn om even bij te lezen :) Klinkt goed allemaal, al missen wij jouw massages nu wel! ;) B'vo voor je naam, lijkt op Bo(no)l(o) :)

    Liefs!

  • 27 Maart 2014 - 17:31

    Elsje:

    Lieve Gien aka softness (mooi :))!!

    Hahaha hilarisch verhaal weer, ik lach soms de billen uit m'n broek. Aaaaand it's gone.
    Geniet ervan schatje!

    xoxox Elsa

  • 27 Maart 2014 - 17:57

    Annelien:

    Heerlijk om je verhalen te lezen G!
    Moet gelijk terug denken aan die chille blog's die je voor Dox wel eens schreef.
    Hilarisch, duidelijk en heerlijk om te lezen!
    Binnenkort eventjes skypen met de Swindy's :) Zie er nu al naar uit!
    Kusjeee Anne

  • 27 Maart 2014 - 19:32

    Saakje:

    Hoi Gien, leuk om te lezen en een beetje op de hoogte te blijven.
    Klinkt goed allemaal
    Groetjes ut Snits

  • 28 Maart 2014 - 00:00

    Thea Krijgsheld:

    Hé Bonolo,

    Sterk bezig daar !!

    Mooi dat je je zo goed vermaakt en in april college's verzorgen??
    Ben trots op je!!

    groet'n
    Thea


  • 29 Maart 2014 - 19:54

    Kirsten:

    Leuk om weer te lezen hoe het gaat, fijn dat je het naar je zin hebt en leuke contacten hebt met de zusters! Bedoelen ze met 'Softness' je haar of je karakter? Veel succes en plezier nog de komende tijd!

  • 30 Maart 2014 - 12:14

    Aldert Staghouwer:

    Hallo Gineke,

    Een hartelijke warme groet uit zonnig Middelstum!

    Een hele fijne tijd daar !

    Rennie Aldert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gineke

Hoi! Dit is de reisblog van Gineke! Ik zit van feb t/m begin juli in Lesotho (Afrika) voor een mijn afstudeerstage voor verpleegkunde.

Actief sinds 19 Feb. 2014
Verslag gelezen: 627
Totaal aantal bezoekers 14331

Voorgaande reizen:

11 Februari 2014 - 04 Augustus 2014

This is Africa!

Landen bezocht: